En del af teamet fra dag ét

Lucas Bjerre gik i 8. klasse og var temmelig træt af skolen. Han skulle til at finde et sted at være på brobygning (erhvervspraktik), men havde ikke rigtig nogen særlig klar idé om, hvad han egentlig ville efter skolen. Ved et tilfælde blev det uddannelsen Digital media.

Lucas Bjerre gik i 8. klasse og var temmelig træt af skolen. Han skulle til at finde et sted at være på brobygning (erhvervspraktik), men havde ikke rigtig nogen særlig klar idé om, hvad han egentlig ville efter skolen. Ved et tilfælde blev det uddannelsen Digital media

En dag kom Lucas ved et tilfælde til at se, hvordan arbejdet med at bygge en ny hjemmeside til hans fars firma foregik. Det fangede hans interesse – og han kunne ikke lade være med at komme med forslag. Gode forslag, der kunne bruges, viste det sig. Det fik webudvikleren til at give ham et telefonnummer til en kollega i branchen.

Lucas ringede til kollegaen, og det førte i første omgang til en uges praktik hos virksomheden Strømlin. Her viste det sig hurtigt, at Lucas både havde interesse og et talent for udvikling af hjemmesider. Han fik herefter lagt en brobygningsplan, hvor han gennem hele 9. klasse kom i virksomheden hver torsdag.

”Jeg var virkelig træt af skolen, så det passede mig rigtig godt at arbejde. Lige fra dag ét var jeg med til at løse rigtige opgaver i et team”, fortæller han.

Ny mesterlære

Tre uger før afslutningen af 9. klasse fik han tilbudt en læreplads hos Strømlin, der kort efter blev en del af Knowit, hvor han har fortsat sit uddannelsesforløb. Han vidste ikke så meget om uddannelsen på forhånd, udover at det handlede om udvikling af hjemmesider, og at han ville lære at kode – noget han var blevet meget interesseret i. Han startede direkte i praktik hos Knowit. Det var virksomhedens uddannelsesansvarlige, som hjalp ham med formalia og tilmelding. Læreforløbet blev oprettet som en ”ny mesterlære” i virksomheden, tilknyttet uddannelsen Digital Media på Roskilde Tekniske Skole.

Som elev under Ny Mesterlære-ordningen er Lucas det meste af tiden på arbejde hos Knowit, men han har også perioder med undervisning på Roskilde Tekniske Skole, hvor han følger undervisning på uddannelsen til Digital Media Integrator. De er ikke ret mange elever på holdet, og undervisningen er derfor tilrettelagt sådan, at flere årgange går sammen. I forhold til opgaverne i praktikvirksomheden er det ret anderledes at blive undervist på skolen:

”Jeg var vant til fra arbejdet, at jeg fik en opgave - og så blev jeg kigget over skulderen”, siger Lucas og forklarer, hvordan opgaverne var ret avancerede: ”Det var jo store hjemmesider for kunder. Det var komplicerede sider, som allerede var bygget af nogen, og ikke bare skoleprojekter”. Sådan er det ikke på skolen, hvor der er er en anden ramme, og opgaverne er tilrettelagt med det formål at lære bestemte ting.

Skolen giver god grundforståelse

På skolen oplevede han at stemningen var mere afslappet i forhold til opgaverne, som var knap så avancerede. De var her i gang med at lære det mere basale, da han begyndte på holdet: ”Så her fik jeg bygget mere grundforståelse på - og samlet op på noget af det basale, jeg måske havde misset”, fortæller Lucas om det at gå fra de 6 første måneder i praktik til undervisningen på skolen.

”I virksomheden er opgaven jo at lave hjemmesider for firmaer - og tjene penge. Men i skolen er det meget mere stille og roligt. Du lærer det basale i skolen, og så går du ud og udfordrer dig selv i virksomheden”, siger han om forskellen. Lucas startede først i praktik og kom derfor senere på skole end de andre på holdet. Det betød, at alle de andre kendte hinanden, mens han kom ind som helt ny: ”Men folk er søde og respektfulde, lærerne tager godt imod én, og der bliver også lavet sjov. Der er i det hele taget en god stemning”, fortæller Lucas, der er yngste elev på holdet, hvor den ældste er 24 år.

Integrator-uddannelsen

”Som integrator fokuserer du på alt det der med hjemmesider og funktioner” forklarer Lucas, ”men vi lærer også lidt af det, de arbejder med på animator – hvordan du bruger sådan noget som blender [et open source computerprogram] til at lave 3D og video-animationer.”

På arbejdet er der især to overordnede typer af opgaver – udviklingsopgaver, hvor man udvikler nye hjemmesider og analyseopgaver, hvor man fx undersøger fejl på eksisterende hjemmesider og finder ud af, hvordan de kan rettes.

”Det er sjovt, når det virker”, siger Lucas og giver et eksempel på en udfordrende opgave, han har været med til at løse: ”Vi skulle lave en hjemmeside med søgefunktioner, hvor det var sådan, at hvis du fx lagde podcasts ind, så skulle systemet kunne finde frem til det ønskede med de her keywords, og episoden måtte være så og så lang” fortæller han. Det var meget avanceret med en masse parametre, både keywords fra tekster, afspilningslængder for videoer og podcasts – alt sammen meget udfordrende og ”bestemt ikke noget, en førsteårselev lige kunne lave. Og det tog lang tid, før det virkede”, fortæller han.

Mødet med kunderne

Ifølge Lucas er det sjoveste at starte en helt ny hjemmeside op og lave alt fra bunden: ”Så kan du selv definere, hvordan den skal bygges op og hvordan strukturen skal være”, forklarer han. Men også mødet med kunderne er spændende: ”Jeg har været med til enkelte showcases, hvor vi viser, hvordan produktet virker. Det er spændende at mødes med kunderne – og lidt nervepirrende til at starte med. Du viser jo det frem, du regner med, at du har gjort godt, men du ved jo ikke, om det er blevet sådan, som kunderne regner med”, siger han – og tilføjer, at han dog aldrig har oplevet hverken sure eller utilfredse kunder. Men at de naturligvis stiller en masse spørgsmål til løsningerne.

Anbefaler uddannelsen til andre web-interesserede

Lucas anbefaler gerne uddannelsen til andre, der gerne vil videre inden for området. Lucas fremhæver, at du med uddannelsen får en rigtig god grundforståelse, og at du i høj grad kan forfølge dine interesser: ”Både hvis du vil arbejde videre med hjemmesider, eller hvis du senere vil videre på universitetet - eller hvis du fx vil arbejde med robotter. Så har du en rigtig god basis med denne uddannelse”, siger han.

Et godt råd fra Lucas til andre elever er, at hvis du sidder med noget, som du ikke kan finde ud af, og du selv har prøvet at løse det, så spørg din kollega eller foresatte med det samme. Vent ikke i dagevis. Det er bedre at ulejlige dem fra starten end at bruge en masse tid på noget, der så alligevel skal laves helt om.

Få mere at vide 

Uddannelsen digital media - bliv multimedie integrator eller multimedie animator

Se billederne

 

 

Udskriv

ROSKILDE TEKNISKE SKOLE

 Til forsiden

 

Roskilde Tekniske Skole
(postadresse og administration)
Postboks 132, Pulsen 10
4000 Roskilde

 46 300 400

 Mandag-torsdag kl. 8-15.30
 Fredag kl. 8-14

Kr. Himmelfart 9-10. maj lukket
Grundlovsdag 5. juni kl. 8-12

 rts@rts.dk

CVR-nr. 44053128
EAN-nr. 5798000556874