Simulering skal forebygge arbejdsskader

Simulering skal forebygge arbejdsskader

Med skinne på ben eller arm og klap for øjet prøvede elever på grundforløb 1, Det levende håndværk, at blive udfordret for en dag. 

Med skinne på ben eller arm og klap for øjet prøvede elever på grundforløb 1, Det levende håndværk, at blive udfordret for en dag. 

Når man starter på en uddannelse, er det vigtigt, at man lærer at passe på sig selv. Derfor har Arbejds- og Socialmedicinsk Afdeling på Holbæk Sygehus i et samarbejde med Roskilde Tekniske Skole forsøgt at skabe nye metoder til, hvordan unge på erhvervsuddannelserne skal passe på sig selv i deres arbejdsliv.

Udvikling af nye metoder

I afdelingen på Holbæk Sygehus er det Vivian Dorete Rueskov Poulsen, som samarbejder med undervisere og elever på skolen.

- Målet med samarbejdet med elever og undervisere er, at vi skal udvikle nye metoder til at forebygge arbejdsskader og ulykker, og så skal vi tale med de unge om vigtigheden i at passe på sig selv. Når unge er med til at udvikle aktiviteter, er det min tese, at det bliver mere relevant og vedkommende for andre unge, siger hun.

Irriterende at være ”skadet”

Som en del af samarbejdet skulle et hold elever på grundforløbet iføre sig forskelligt begrænsende udstyr på for at simulere en arbejdsskade. Der var mange skader, som blev simuleret i øvelsen – nogle fik fx klap for øjet og fik dermed reduceret deres syn. Andre fik både høreværn på og ørepropper i og kunne derfor ikke høre. Alt sammen for at simulere syns- og hørenedsættelser, som kan opstå, hvis de ikke bruger de lovpligtige værnemidler.

- Det var spændende, og jeg kunne bruge det til noget. Det satte gang i tanker om at passe på, når man løfter og husker at tage sikkerhedsbriller på, når det er nødvendigt. Jeg har nu selv oplevet, hvor nederen det kunne være at have en skade, fortæller eleven Daniel Jensen, som var med i øvelsen. Under øvelsen var han både døv og havde en brækket arm og mærkede alle de besværligheder, der var forbundet med det.

Smil om et alvorligt emne

Øvelsen med arbejdsskaderne er selvfølgelig alvorlig, men den er også med til at ryste eleverne sammen og få dem til at grine med og af hinanden.

- Det er selvfølgelig sjovt og akavet at opleve hinanden på holdet i de lidt svære situationer, som opstår. Men de unge forstår alvoren bag, når de kan mærke det på egen krop at være begrænsede. Det er skolens mål og opgave at klæde dem på til en fantastisk fremtid i branchen, hvor de er bevidste om at det at bruge værnemidler er en integreret del af deres faglighed, siger Nicolas Fischer, som er underviser for holdet af involverede elever på Roskilde Tekniske Skole.

Ud over fokus på forebyggelse er skolen også involveret i et samarbejde med Dansk Firmaidræt, som har fokus på trivsel og bevægelse. 

Få mere at vide

Grundforløb 1 - Det levende håndværk

Se billederne 

 

 

Udskriv

ROSKILDE TEKNISKE SKOLE

 Til forsiden

 

Roskilde Tekniske Skole
(postadresse og administration)
Postboks 132, Pulsen 10
4000 Roskilde

 46 300 400

 Mandag-torsdag kl. 8-15.30
 Fredag kl. 8-14

Kr. Himmelfart 9-10. maj lukket
Grundlovsdag 5. juni kl. 8-12

 rts@rts.dk

CVR-nr. 44053128
EAN-nr. 5798000556874