Elever til Demokrati Fitness i Byens hus

Elever til Demokrati Fitness i Byens hus

De demokratiske og kreative muskler blev trænet, da elever fra Roskilde Tekniske Skole blev undervist i Byens hus i tre dage. 

De demokratiske og kreative muskler blev trænet, da elever fra Roskilde Tekniske Skole blev undervist i Byens hus i tre dage.

Omkring 60 elever fra grundforløb 1 Det digitale design på Roskilde Tekniske Skole har i tre dage arbejdet med demokrati og spændende kreative opgaver i Byens Hus på Stændertorvet i Roskilde. De tre dage har været delt i et formiddagsprogram og et eftermiddagsprogram.

- Om formiddagen har eleverne trænet de demokratiske kundskaber. Med afsæt i Demokrati Fitness har de fx øvet sig i at lytte til hinanden og øvet sig i at være uenige om et emne, men samtidig have respekt for hinanden, fortæller Amel Dzemidzic, underviser på Roskilde Tekniske Skole, som sammen med Emma Svärd fra Byens hus har været med til at stable dette samarbejde på benene.

Demokratitræning en del af undervisningen

Demokratiøvelserne foregår som en del af faget Samfund og Sundhed på grundforløbet. Emma Svärd er projekt- og udviklingsmedarbejder i Roskilde Kommune og har stået for at træne eleverne i de demokratiske færdigheder.

- Demokrati Fitness handler om at gøre og ikke blot tale om demokrati. Demokrati er ofte forbundet med valg til fx Folketing. Men det er jo også alle de ting, vi gør i hverdagen. Det krævede lidt af eleverne at købe ind på præmissen, men sådan er det altid, uanset om det er et hold embedsfolk fra EU eller unge elever fra en uddannelsesinstitution. Da de kom i gang, var alle med i øvelserne, og det har været rigtig skægt at arbejde med dem, forklarer Emma. En af øvelserne handlede bl.a. om at lytte til et budskab og gengive det med bind for øjnene, dvs. uden at kunne fortolke afsenders kropssprog.

Eleverne tog godt imod

- Vi fik en god introduktion til Demokrati Fitness og blev ført trygt igennem øvelserne, og jeg synes, det var en sjov oplevelse. Det handler blandt andet om at kunne være uenige om nogle ting og stadig være i det. Det er relevant at træne, fx når vi laver meget gruppearbejde på skolen, siger eleven Linnéa Nyholm Carlsson, som vil uddanne sig til mediegrafiker.

Kreative eftermiddage med pensler og design

Om eftermiddagen har eleverne kunnet vælge mellem forskellige kreative udfordringer. Nogle fik fx lov til at gribe pensler og udsmykke tre rum i Byens hus med fine tegninger og malerier. Andre arbejdede med at udvikle spil, som skal bruges til Lysfesten 2024. En tredje gruppe arbejdede med at lave et udkast til en ny visuel identitet til Håndværksmuseet i Roskilde.

- Det var også en rigtig sjov og udfordrende opgave. Vi var på besøg på Håndværksmuseet, fik en masse ideer og lavede udkast på udkast, som blev tilpasset i samarbejdet med museet. På den måde kommer det så tæt på en rigtig opgave som muligt, siger Linnéa.

Katte på væggene

Den ene gruppe har valgt, at der i det ene rum i Byens hus skal males en masse katte på væggene. Nogle af kattene er tegnet, så de indgår i måden, møblerne står på.

- Eleverne har fundet på ting, som vi aldrig selv ville have kunnet finde på her i Byens Hus, og så er det fedt, at der ikke er langt fra idé til handling. De finder på, og så gør de det, siger Emma, som også forklarer, at et af formålene med samarbejdet - for Byens hus - er, at eleverne fra skolen får øjnene op for de mange tilbud, der er til unge i byen.

Få mere at vide

Det digitale design

Se billederne

 

Udskriv

ROSKILDE TEKNISKE SKOLE

 Til forsiden

 

Roskilde Tekniske Skole
(postadresse og administration)
Postboks 132, Pulsen 10
4000 Roskilde

 46 300 400

 Mandag-torsdag kl. 8-15.30
 Fredag kl. 8-14

Kr. Himmelfart 9-10. maj lukket
Grundlovsdag 5. juni kl. 8-12

 rts@rts.dk

CVR-nr. 44053128
EAN-nr. 5798000556874